selamat datang ke blog saya,bace+like+follow yea sayang..:* muahh

Saturday, December 31, 2011

Lirik Lagu Ombak Rindu–Hafiz/Adira

Adira :
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Hafiz :
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku

Adira :
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hafiz :
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hafiz & Adira :
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti

Hafiz:
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya

Adira:
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku





Saturday, December 17, 2011

HATI SEORANG WANITA









  • Sensitif:
    Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian.





  • Cerewet:
    Bukan bermaksud FUSSY tak tentu hala, kadang-kadang ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala.





  • Halus:
    Ibarat sehelai sutera, cantik, mulus, lembut dan mudah tercarik dan koyak. Walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab sesalahan, biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pengajaran. Bukan DENDAM.





  • Ikhlas:
    Ikhlas seorang wanita tak perlu diragui.





  • Korban:
    WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi, termasuk ibu bapa, anak-anak dan suami. WANITA amat tabah.





  • Prihatin:
    Sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.





  • Manja:
    Walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari, naluri seorang WANITA masih lagi tetap seorang WANITA. Suka bermanja bukan hanya kepada insan yang bernama LELAKI, namun juga sesama kaum.





  • Ego:
    WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ke tepi EGOnya apabila bersemuka dengan yang dicintai.





  • Cinta:
    CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus.





  • Seks:
    SEKS bukanlah segala-galanya buat WANITA kerana WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan 1 akal. NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada 1 saja. LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan 1 nafsu. Fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkannya





  • Friday, December 16, 2011

    PAHIT MANIS KEHIDUPAN

    Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dgn orang yg salah sebelum menemui insan yg betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yg betul, kita akan tahu bagaimana utk bersyukur dgn pemberian dan hikmah disebalik pemberian tersebut. 


    Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yg lain akan terbuka tapi selalunya kita akan memandang pintu yg telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu lain yg telah pun terbuka untuk kita.




    Teman yg paling baik ialah seseorang yang kita boleh duduk bersama di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dgn perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yg pernah kita rasai.


     Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yg kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak akan tahu apa yg kita rindukan sehinggalah "Ianya" hadir.

    Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam utuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.





    Jangan pandang kepada kecantikan kerana ianya akan lapuk ditelan usia, jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut ditelan masa. Apa yang kekal hanyalah kecantikan hati seseorang... . 


    Carilah seseorang yang bisa membuatkan kamu tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yg suram. Akan tiba satu ketika didalam kehidupan apabila kamu teramat rindukan seseorang sehingga kamu ingin menggapainya dari mimpi dan memeluknya dengan sebenar. 

    Mimpilah apa yang kamu inginkan, pergilah ke mana-mana yg kamu ingin tujui dan jadilah apa yg kamu inginkan kerana kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin kamu lakukan.





    Semoga kamu memiliki kebahagiaan yg cukup untuk membuatkan diri kamu menarik, percubaan yg cukup utk membuatkan kamu kuat, kesedihan yg cukup utk memastikan kamu adalah seorang insan dan harapan yg cukup utk membuatkan kamu bahagia... .

    Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memiliki segala yg terbaik. Mereka hanya membuat yg terbaik dalam hampir apa saja yg datang didalam hidup mereka. Kebahagiaan terletak kepada mereka yg menangis, mereka yg terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yg telah mencuba, hanya mereka yg boleh menghargai kepentingan manusia yg telah menyentuh hidup mereka.  
    Cinta bermula dgn senyuman, mekar dgn ciuman dan berakhir dgn tangisan... ..







    Masa depan yg cerah sentiasa berteraskan kehidupan yg lalu yg telah dilupakan, kamu tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga kamu melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam 



    " Cinta takkan datang kalau tidak dicari"

    Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.
    Perkara yang paling kejam dalam hidup adalah kamu membuatkan seseorang menyintai dirimu sepenuh hati dan sanggup menyerahkan segala-galanya demi sebuah cinta yang suci, sedangkan kamu hanya sekadar menuturkan kata-kata cinta di bibir sahaja... meskipun lidahnya melontarkan kata-kata kemaafan, namun hatinya tidak akan memaafkan kamu sampai bila-bila lantaran hatinya yang penuh dengan kelukaan yang amat memedihkan... 
    Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.



    Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna penyesalan karena perginya tanpa berkata lagi.
    Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berar
    ti bagimu, hanya untuk menemukan bahwa pada akhirnya menjadi tidak berarti dan kamu harus membiarkannya pergi.
    Hawa diciptakan dari rusuk Adam, bukan dari kepala untuk dijunjung, bukan dari kaki untuk dijadikan alas, melainkan dari sisinya untuk dijadikan teman hidup, dekat dihati untuk dicintai...


    Kadang-kadang ALLAH hilangkan sekejap matahari kemudian dia datangkan pula guruh dan kilat. Puas kita mencari di mana matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah ...
    Belajarlah bersyukur dengan jodoh anugerah tuhan.. usah mendambakan teman secantik balqis, andai dirimu tidak seindah sulaiman.. mengapa diharapkan teman setampan yusof, andai dirimu tidak setulus zulaikha... tak perlu mencari seistimewa khadijah, andai dirimu tidak sesempurna Rasulullah SAW...
    Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kailhendaklah kamu mengambil ikan itu, janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu saja…. Karena ia akan sakit oleh karena bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup... Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorangsetelah ia mulai menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya, janganlah sesekali kamumeninggalkannya begitu saja… Karena ia akan terluka oleh kenangan bersamamu, dan mungkin tidak dapat melupakansegalanya selagi dia mengingatimu...
    Janganlah kamu mengganggu hidup seseorang dengan mencuri hatinya andainya kamu tidak ikhlas menyintainya... kelak kamu akan berlaku kejam dengan meninggalkannya dan membiarkan hatinya terluka dan hidupnya menderita...
    Cinta akan menyakitkan ketika kamu berpisah dengan seseorang, lebih menyakitkan apabila kamu dilupakan oleh kekasihmu, tapi cinta akan lebih menyakitkan lagi apabila seseorang yang kamu sayangi tidak tahu apa yang sesungguhnya kamu rasakan.
    Wahai sahabatku yang menderita kerana cinta, usahlah ditangisi kekasihmu yang telah pergi, hayunlah langkahmu ke mana sahaja yang kamu ingini demi mengubati hatimu yang luka, moga-moga kamu akan bertemu seseorang yang dapat mengisi hatimu, kelak pasti terubat jua dan hidupmu kembali ceria...




    Saturday, December 3, 2011

    mekup hasil tngan ku

    mekup prtama hasil dri tngan sy... jd x? mekup 3warne...








    sy gune kn warne biru,unggu n hijau muda.. main campak2 jew.. mekup ni d hasil kn pd pukul 11 mlm... mak oi! tba2 ase nk mekup s0 sy cube lah... cntk atau x tp sy mmng brpuas ati... heheh

    Monday, November 21, 2011

    tentang aurat

    AURAT LELAKI





    AURAT WANITA


    Hi semua.. Sebelum Pakar CINTA ke Masjid, Pakar CINTA nak post dulu sedikit doa-doa bagi yang berkasih, buat kekasih, dan doa seorang kekasih..

    Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan agenda mencari si SOLEH, tetapi berusahalah menjadi yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet mencari yang SOLEHAH, tetapi berusahalah menjadi yang soleh.




    Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah..kerana si soleh dan si solehah adalah insan biasa. Perkahwinan adalah sebahagian daripada proses untuk MENJADI, bukan MENCARI.

    Monday, November 7, 2011

    DIA TERLALU ISTIMEWA

    DALAM HATI ADA CINTA DLM CINTA ADA PERASAAN
    DALAM PERASAAN ADA KASIH SYG,DLM KSH SYG
    ADA LAH KAMU...
    CINTA XMUDAH YG KITA SANGKA,CINTA PERLUKN KJUJURAN
    N KASIH SYG,CINTA ADALAH ANUGERAH TUHAN
    OLEH ITU JGA LAH CINTA ANDA BAIK2.... CEH WAH!!!
    OK X AYAT 2? NK JIWANG SKIT MLM2 NIY... DH LME
    BENOR XEDIT BLOG... HAHAHA....





    PIC NIY MASE RAYE HAJI YG PRTAMA,LAU XSILAP
    PIC NIY D AMBIL DLM KUL 11 PG KOT... HEHE
    LUPE BAISE LAH DAH TUA....

    ape mcm ada ala2 hindustan x?? hahaha
    pic yg pling romentik dri my laling sy...
    cewahhhhh!!

    Monday, October 24, 2011

    Kenal Pasti Ciri-ciri Lelaki Yang Jujur Dalam Hubungan

    Dalam sesebuah hubungan,kejujuran adalah tonggak utama yang akan memastikan keutuhan sesebuah perhubungan itu..tapi sejauh manakah diri seseorang itu mampu menjadi jujur?..

    Dan kali ini,amat penting bagi kaum wanita untuk cuba mengenalpasti adakah insan lelaki di samping anda itu benar-benar jujur atau sebaliknya dalam menjalinkan hubungan dengan anda..

    Cara untuk mengenali sikap lelaki betul-betul jujur dalam menjadikan anda sebagai kekasih mereka :

    1-Detik diawal perkenalan masing-masing akan memperkenalkan biodata diri sendiri,Selalunya perempuan yang akan beriya-iya memberitahu segalanya mengenai diri,sampai ke salasilah keluarga pun diberitahu,tetapi si lelaki ni hanya memberitahu,namanya sahaja.hal lain dia tidak akan bagi tahu sepenuhnya

    Kesimpulanya : kalau anda berjumpa lelaki jenis ini,anda perlu berhati-hati kerena ada agenda tersembunyinya dalam memikat diri anda..jangan mudah terpedaya ok?

    2-Mengenai nama sebenar anda,pada perkenalan awalan anda bersama si dia,anda hanya perlu sekali jer memberitahu nama penuh anda,cukup seminggu anda cuba bertanya kembali si dia mengenai nama penuh anda,kalau dia boleh jawab,kiranya dia betul-betul serius dalam menjalin hubungan dengan anda,tetapi kalau sebaliknya faham-faham sendiri lah,mesti ada berderet lagi nama dia nak kena ingat..hehehe

    Kesimpulannya : Selalu Lelaki yang ada niat buruk terhadap diri anda,dia tidak mengendahkan apakah nama penuh anda,yang dia tahu mengenai nafsunya terhadap diri anda,jika anda tanya mengenai perkara ini tentunya dia akan tergagap-gagap untuk menjawab..

    3-Tarikh lahir..Hanya lelaki betul-betul jujur dalam menyintai diri anda yang akan alert perkara ini,Selalunya lelaki akan memberi alasan “Owhh lupa la birthday you..sory i agak sibuk sekarang..”…awas! anda jangan terpengaruh mengenai alasan zaman batu ini.

    Kesimpulanya : Apa yang anda perlu lakukan,anda haruslah berhati-hati dengan si dia,perhatikan gerak-geri dan muslihat si dia seterusnya,nanti kebenaran akan berpihak kepada anda.

    Assalamualaikum...

    tba2 intan ase nk tlis kat blog ari niy, dh lme xbuke blog
    tgk smua owg lain dpt edit2 tlis dlm blog
    trse nk tlis jgk... hahahah (hang ingt hang sorg ke ada blog ak pom ada la)
    hahahaha
    agak kurng sopan si bdk niy kan2.....


    Hari2 intan buke fb bosan gle.. buke fb pom
    layan game jgk....
    alah mak aii, xde kjew lain kew nk wt....
    fb,fb,fb naik bosan plk,nasib baik ada game yg best2.. dpt layn jgk game
    (hntu game) hahahha.... ari niy kte buke blog plk....
    ehm...ehm....

    topik kte ari ni ialah jeng,jeng.. hehe
    topik merepek je ari niy... hilang kn ase srabut d kpala anda...

    hrp2 pasniy intan dpt edit blog slalu.... best jgk tlis2 mcm niy...
    hilang masalah.... =)

    ~~ sory ye xthu ape nk tlis mrepek je niy....


    BYE...BYE... JMPE LG.....

    Thursday, October 13, 2011

    Saturday, October 1, 2011

    BILA LELAKI MERAJUK

    a) Diam Seribu Bahasa

    Dia diam jak sepanjang bersama kita. Walaupun kita bercakap dengannya, dia hanya mengiyakan atau dia anggukkan kepalanya jak. Dia sikit pun tak akan layan kita seperti sebelum ni. Klu dia layan p0n tapi mcm mau tak mau jak..mcm t'paksala kenen..Jika benda ni berlaku sah-lah tu dia merajuk dengan kita.

    b) Buat Tak Tahu

    Dia akan buat tak tau dengan kita. Jika kita minta tolong dengan dia seperti tolong kemaskan meja ka...dia buat acuh tak acuh jak...huhu..Paling teruk, dia buat-buat tak dengar (pekak betul-betul baru tau!). Ini cara protes yang paling teruk sebab ia bukan jak buat kita geram tapi buat seolah-olah kita ni tak wujud...ishh

    c) Menolak Untuk Makan Bersama

    Bila lelaki merajuk biasanya dia tak nak jumpa kita atau face to face dengan kita. Dia akan bagi alasan seperti "awak makan la dulu, saya kenyang lagi la....lagipun, saya dah makan dengan kawan saya tadi"..kununla..huhu..(sggup mogok lapar!!wakaka)

    d) Masam Muka

    Tindakan yang ni ialah tindakan yang paling kita geram. :!!!!:Dah lah tak nak cakap ngan kita dah tu nak tarik-tarik muka pulak. Tak puas hati la konon. Tapi adat la kalau orang dah merajuk. Perempuan pun lebih kurang je tu....iya tak!

    e) Baca Surat Khabar

    Bab ni memang tabiat orang lelaki. Tapi kalau surat khabar tu dibaca banyak kali tanpa sebab maknanya jiwa dia tak tenteram & ada sesuatu yang mengganggu diri dia. Lagi-lagi pulak kalau tengah-tengah malam buta.

    f) Menonton Televisyen Hingga Lewat Malam

    Dia akan tengok tv tu sampai larut malam walaupun rancangan tu bukan rancangan kegemaran dia. Mata dia di tv tapi hatinya ke lain. Kita kena peka beb!

    g) Keluar Rumah Tanpa Beritahu

    Ada lelaki yang tak akan memberitahu mana dia nak pergi. Nak protes la tu kononnye. Kita jangan paksa dia untuk menjawab pertanyaan kita kerana confirm dia akan buat dek je!

    h) Matikan Telefon Bimbit

    Hah, ni satu lagi tabiat lelaki. Dia tak suka diganggu bila perasaannya tengah marah. Untuk mengelakkan kita mengganggu dia, dia akan matikan telefon bimbit dia & bagi alasan low bateri kunun. Alasan dia satu je, dia tak mahu dengar suara kita takut perasan marahnya lagi kuat...Alaa, bila dah rindu call jugak last-lastnyer!

    i) Enggan Tidur Bersama
    Ini bg yg dah married la.. klu merajuk tu, tak nak tido dlm bilik, alasannya dlml bilik tu panas konon.. lg satu, kalau pun sebilik, tp posisi tido pun berlainan arah sbb apa, tak nak nampak muka berdepan2 elehh..merajuk sakan la tu...

    Sunday, September 4, 2011

    TIPS:kencantikkan

    KECANTIKAN WANITA






    Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkanlah kata-kata kebaikan. Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah
    kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai. untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, bagikanlah makanan
    dengan mereka yang kelaparan. Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya
    dengan jemarinya setiap hari.



    Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, dan anda tidak akan pernah
    berjalan sendirian.

    Manusia, jauh melebihi segala ciptaan lain. Perlu senantiasa berubah, diperbaharui, dibentuk kembali, dan diampuni.
    Jadi, jangan pernah kecilkan seseorang dari hati anda. Apabila anda sudah melakukan semuanya itu, ingatlah
    senantiasa. Jika suatu ketika anda memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada tangan terulur. Dan dengan
    bertambahnya usia anda, anda akan semakin mensyukuri telah diberi dua tangan, satu untuk menolong diri anda sendiri
    dan satu lagi untuk menolong orang lain.



    Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakan, bukan pada bentuk tubuh, atau cara dia menyisir
    rambutnya. Kecantikan wanita terdapat pada mata, cara dia memandang dunia. Karena di matanya terletak gerbang
    menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkembang.

    Kecantikan wanita bukan pada kehalusan wajah. Tetapi pada kecantikan yang murni, terpancar pada jiwanya, yang
    dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta dia berikan. Dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.



    Santan tidak berbau

    Bagi puan yang bekerja atau suri rumah mungkin bermasalah apabila santan  diperah terlebih banyak. Untuk memastikan
    ia tidak berbau dan tahan lama masukkan dua/tiga cili padi kedalam santan dan simpan di dalam peti sejuk,  insya-Allah
    santan tidak berbau dan tahan lama



      Susu kilatkan daun hijau

    Banyak suri rumah suka menghias rumah dengan pokok berdaun hijau, Untuk  mudah membersihkan habuk daripada
    daun hijau juga untuk mengilatkan daun, cubalah cara ini ambil susu cair atau susu tepung yang dilarutkan di dalam air.
    Tuang susu itu di atas span lembut dan lap pada daun hijau tadi.  Hasilnya daun nampak berkilat dan bertambah hijau.

      Petua kempiskan perut

    Perahan limau nipis yang dicampur dengan teh tanpa gula dan diminum setiap hari. Sebaik-baiknya biarlah teh yang
    diminum itu teh panas suam, kesannya lebih cepat. Amalkan meminum air ini dan insya-Allah perut anda yang buncit
    akan menjadi kempis dan kemas semula. Tapi..AWAS...sekiranya buncit ada anak....mintak maaflah...

        Mengatasi kelemumur


    Biasakan mencuci rambut dengan beberapa helai daun rambutan yang diramas  bersama setengah cawan air hingga
    mengeluarkan lendir. Kemudian bancuh  sebati lendir daun rambutan bersama dua cawan santan dan sebiji air limau
    nipis. Lumur pada seluruh kepala dan balut menggunakan tuala lembap. Biar  sebentar sebelum dibilas bersih, Lakukan
    seminggu sekali.






      Tepung Gandum Rawat Kulit Terbakar


    Kepada yang melakukan kerja luar sering menghadapi masalah kulit muka  terbakar kerana panas matahari. Untuk
    memulihkan kulit wajah, bancuh  sebati sedikit tepung gandum bersama madu dan putih telur serta air limau  nipis. Sapu
    bancuhan pada seluruh muka kecuali bahagian mata dan mulut.  Biar kering baru cuci dengan air bersih.


      Tumit Pecah-Pecah


    Cara mudah dan murah untuk menghilangkan pecah di tumit, sediakan kelapa  yang diparut tidak terlalu halus dan sedikit
    garam. Gaulkan kelapa bersama  garam hingga sebati, Tumit dan tapak kaki yang pecah itu hendaklah dicuci  terlebih
    http://web.utm.my/wangi - Wanita Teknologi Powered by Mambo Open Source Generated: 4 September, 2011, 18:28dahulu. Selepas itu sapukan kelapa bercampur garam pada tumit  dan tapak kaki sambil menggosokkannya rata-rata.
    Kemudian cuci kaki hingga  bersih. Amalkan petua ini tiga kali seminggu sebelum tidur.


      Mata Anak bersinar


    Sewaktu diketahui dirinya hamil, seorang ibu hendaklah mengamalkan makan  sebiji buah delima yang masak pada
    setiap bulan kandungan sehingga  sembilan bulan. Insya-Allah mata anak yang dilahirkan akan bersinar.


      Mengelak Bekas Cengkering


    Kanak-kanak yang terkena cengkering akan mengalami kegatalan dan  meninggalkan kesan bertompok-tompok di
    seluruh badan dan muka. Untuk  mengelakkannya ambil secekak akar daun lalang, bersihkan tanah dan pasir yang
    melekat kemudian rebus di dalam periuk besar hingga mendidih. Setelah suam, barulah dibuat mandi seluruhan badan,
    lakukan ketika cengkering hampir kering.






      Membunuh Lipas


    Untuk membunuh lipas dan tidak membiarkan ia membiak, ikut beberapa petua ini.1.  Ambil hujung timun atau
    pangkalnya dan letakkan di tempat ada banyak


         lipas. Insya-Allah lipas akan mati,


    2. Ambil beberapa biji buah pelaga dan letakkan di tempat lipas membiak.3. Kalau terlalu banyak sangat, bolehlah
    sediakan ubi kentang yang direbus


        dan dilecek dicampurkan bersama serbuk penaik dan gaul.Buat seperti      pergedel dan letak di tempat banyak lipas. Lihat
    kesannya nanti.


      Mewangikan Rambut


    Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan. Kemudian gosokkan ke seluruh  kepala. Biarkan beberapa minit, kemudian
    barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa  pening &
    menyejukkan kepala.






      Kilatkan Cermin Mata


    Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau  hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin
    mata anda jelas lebih lama.  Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih
    atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.






      Jemput-Jemput Menjadi Lembut


    Untuk yg inginkan jemput2 menjadi lebih lembut & enak, cuba masukkan air  perahan limau nipis (buang bijinya) ke dlm
    adunan tersebut. Hasilnya  pasti memuaskan anda.


      Elakkan Kelemumur


    Limau nipis juga ubat kelemumur yg mujarab. Caranya potong limau nipis & tenyeh pada kulit kepala. Biarkan seberapa
    lama yg mungkin & bilas.






      Mencuci Barangan Perak


    Campurkan perahan air limau & garam ke dlm mangkuk yg berisi air &  cucikan barang perak anda. Hasilnya barang
    perak akan berkilat.


      Segarkan Taugeh


    Taugeh akan menjadi segar w/pun berhari2 sekiranya anda mencampurkan  perahan air limau nipis ke dlm air tempat
    anda merendamkan taugeh. Tetapi  pastikan anda menukar airnya setiap hari.


      Limau Nipis Cantikkan Badan


    Sediakan segelas air suam & masukkan tiga sudu kecil daun teh & juga  sebiji air perahan limau nipis. Biarkan
    semalaman. Minum setengah gelas  di waktu pagi & setengah gelas lagi waktu petang. Amalkan 3 kali seminggu.


      Menghilangkan Kesan Bau Papan Pemotong


    Adakalanya kita menghadapi masalah utk menghilang bau hanyir pd papan pemotong. Ambil sebiji limau nipis &
    kemudian di potong dua. Sapukan  limau tersebut pada permukaan papan pemotong. Hasilnya bau yg terdpt pada papan
    pemotong akan hilang.






      Hilangkan Bau Kaki


    Sering didapati kaki kita berbau apabila memakai kasut sarung atau tertutup. Untuk mengatasinya, ambil limau nipis,
    http://web.utm.my/wangi - Wanita Teknologi Powered by Mambo Open Source Generated: 4 September, 2011, 18:28potong2 & gosokkan pd kaki. Lakukan setiap ptg selepas menanggalkan kasut. Insya-allah bau kaki  akan hilang.


     Hapuskan Kesan Karat Pada Pakaian


    Utk hilangkan kesan karat pd pakaian, amalkan cara ini. Ambil sedikit  garam, perahan air limau nipis & larutkan bersama
    air rendaman pakaian &  biarkan semalaman. Keesokkannya cucilah spt biasa.

    tips :kuruskan badan tanpa ubat


    " Cara Untuk Kurus Tanpa ubat-ubatan
    1. JANGAN BERLAPAR
    Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar muscle(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini
    menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi
    2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN

    Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

    3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
    Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

    4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS

    Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.
    5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM
    Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.
    6. AMBIL SARAPAN PAGI
    Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula didalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.
    7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN

    Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.
    8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
    Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.
    9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

    10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

    11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

    12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

    13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

    14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

    15. Ambil makanan yang berempah Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

    16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan
    Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

    Wednesday, July 20, 2011

    TIADA LAGI CINTA



     Sebuah persuratan cinta
    yang terbina sekian lama
    dahulunya cuma retak segaris
    bagai urat pada daunnya
    kini.. waktu sudah berjaya
    menutup rasa
    menipi jiwa
    membiarkan retak menjadi rekah
    Sebuah gambaran cinta awal
    aku diperlukan ibarat
    memberi air nyawa
    yang bisa mandirikan mereka
    dengan kasih yang bersih
    Sebuah pengorbanan
    tidak pernah kulakarkan untuk tuntutan
    aku sebenarnya sudah siaga berdiri
    bersedia menerima apa sahaja
    yang termaktub
    aku bukan menidakkan hakikat
    cuma aku tahu
    pangkal dan hujung sebuah erti percintaan
    Apa yang aku kesalkan
    kenapa pengakhiran sebuah
    episod cinta
    selalunya berakhir dengan
    kecurangan…
    apakah kita perlu meneliti pengertiannya
    walaupun aku sudah biasa
    menempuh makna itu
    dengan mata dan jasad
    sebenar.

    Sunday, May 22, 2011

    Bicara Cinta


    Di hatiku ada cinta
    Di hati mu bertunas cinta
    Sudikah kau bercinta
    Kita temukan dua jiwa
    Kemari cantumkan dua hati menjadi satu .

    Biar perasaan terus merindu
    Sedang hati sudah berpadu
    Biar mata ingin bersua
    Walau jiwa sudah bersama
    Biar telinga mahu mendengar
    Kerana mulut selalu berkata .

    Kita menulis membelai cinta
    Membena rasa bahagia
    Jauhi duka derita .

    Sabar menunggu saat bersama ...